۱۳۸۷ آبان ۷, سه‌شنبه

آزمایشهای ذهنی

چه می شد اگر در یک اقدام فرضی مثلا مردم ایران و آلمان را با یکدیگر عوض می کردند؟ یعنی آلمانیها می آمدند در ایران زندگی کنند و ایرانیها می رفتند در آلمان. تصور کنید چه اتفاقی می افتاد؟ به نظرم آلمان در کمتر از 2 سال به یک ویرانه تبدیل می شد و آلمانیها در عرض 10 سال ایران را بهتر از آلمان می ساختند و حاضر به بازگشت هم نبودند. فقط فکر کنید که چه کسی می توانست فرودگاه فرانکفورت را مدیریت کند؟
چه می شد اگر انقلاب اسلامی به جای 1357 در مثلا 1300 پیروز می شد و پیروان شیخ فضل الله نوری(همین جماعت حاکم فعلی) به قدرت می رسیدند؟ آیا آموزش و پرورش و دانشگاه داشتیم؟ آیا زنها می توانستند رانندگی کنند و رای بدهند؟ اصلا انتخابات معنی داشت؟چقدر با افغانستان فعلی فرق داشتیم؟ خدا را شکر که اتفاق نیافتاد!
چه می شد اگر خاتم پیامبران به جای 1400 سال پیش مثلا امسال مبعوث می شد؟ به چه سوالاتی که باید جواب نمی داد!؟ از فیزیک ذرات بگیر تا بیماریهای ژنتیک، از نقش بانک در اقتصاد گرفته تا جهانی سازی و .... خلاصه همه التماس دعا داشتند و تازه چه کسی به پیامبری که مهمترین دعوتش دعوت به توحید بود توجه می کرد؟ شاید به همین خاطر خداوند تصمیم گرفت آخرین رسولش را زودتر روانه کند تا سختی دین بیشتر نشود.
اگر کمک کنید و تعداد این قبیل آزمایشهای ذهنی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را بیشتر کنید و سعی در جواب دادن هم کنید فکر می کنم نتیجه خوبی حاصل شود. این مسائل البته همیشه محل مناقشه خواهد بود ولی نقش روشنگر هم خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست: