۱۳۸۸ مرداد ۲, جمعه

وال مارت




شرکت فروشگاههای زنجیره ای وال مارت (Wal-Mart) که عرضه کننده لوازم خانگی، مواد غذایی و مواد مصرفی دیگر است بزرگترین شرکت جهان به لحاظ در آمد است. در سال گذشته میلادی بیش از 13 میلیارد دلار درآمد خالص داشته است. بیشترین تعداد ایجاد اشتغال در جهان مربوط به همین شرکت با بیش از 2 میلیون نفر کارمند و کارگر است. اگر به دنبال خرید جنس ارزان هستید با اطمینان می توان گفت که بهتر از وال مارت پیدا نمی کنید. البته دستمزدهای پرداختی به کارگران هم در حد حداقل دستمزد و بین 6.8 تا 10 دلار در ساعت است. این فروشگاه 24 ساعته و در تمام روزهای سال باز است، در انگلیس، مکزیک ، ژاپن و چند کشور دیگر شعبه دارد و سهام این شرکت در بورس بسیار قابل اطمینان و با سود مناسب است. البته ظاهرا این شرکت نتوانسته است از پس رقابت با مشابهان آلمانی خود نظیرآلدی (ALDI)و لیدل (LIDL) در خاک آلمان بر بیاید و بسیاری از شعبه های خود در آنجا را تعطیل کرده است. شاید نزدیکترین رقبایی که در آمریکا دارد فروشگاههای زنجیره ای یونایتد(United) و استریت مارکت (Street Market) هستند که این دو خیلی جاها به صورت ادغام شده فعالیت می کنند. نوع مشتریان این دو شرکت اخیر با وال مارت تا حدی متفاوت است و معمولا مشتریانی که یک سر و گردن پولدارتر از مشتریان وال مارت هستند جذب این دو فروشگاه می شوند. شرکت فروشگاههای زنجیره ای سمز کلاب (Sam's Club) هم متعلق به وال مارت است. فقط وقتی می توانید از سمز کلاب خرید کنید که قبلا عضو باشگاه شده باشید و حق عضویت سالانه ای حدود 55 دلار را پرداخته باشید. رقابت وال مارت با فروشگاههای مشابه بسیاری از آنها را از دور خارج کرده است ولی هنوز یونایتد و استریت مارکت نفس می کشند و گاهی هم برخی از محصولاتشان ارزانتر از وال مارت است مثل شیر ارگانیک. خیلی از افراد مسن تر ترجیح می دهند از این دو شرکت خرید کنند چون کارگران این فروشگاهها اجناس خریداری شده شما را به رایگان تا محل پارک ماشینتان با چرخ دستی حمل و آنها را برای شما جابجا می کنند.
تنها شرکتی را که می توانم به لحاظ بزرگی فروشگاههایش و تنوع محصولاتی که ارائه می کند با وال مارت مقایسه کنم شرکت فنلاندی آیکیا یا ای ک آ (IKEA) است. به نظرم ای ک آ که اصلا فرآورده های چوبی عرضه می کرده است و بزرگترین فروشنده محصولات چوبی جهان از در و پنجره گرفته تا تختخواب و کمد و کابینت آشپزخانه است یک مزیت فوق العاده نسبت به وال مارت دارد و آن هم عرضه قطعات مختلف چوب تقریبا در هر اندازه ای که نیاز دارید به همراه میخ و پیچ و دیگر اتصالات لازم است. اگر سری به قسمت قطعات چوبی ای ک آ بزنید متوجه می شوید که چقدر نجاری را دوست دارید.
یک چیز که برای من خیلی آزار دهنده بوده است این است که می بینم از بسیاری از کشورهای جهان از اندونزی و چین و پاکستان گرفته تا کنیا و ترکیه و مکزیک جنسی برای فروش در وال مارت و دیگر فروشگاههای زنجیره ای جهان وجود دارد به جز ایران. از مقایسه قیمتها می توان نتیجه گرفت که ایران در فروش میوه ها، مواد غذایی بسته بندی شده و لوازم پلاستیکی مزیت نسبی زیادی دارد. فروش محصولات ایرانی به این فروشگاهها سود فراوانی دارد و اشتغال زیادی ایجاد می کند. عدم النفع ناشی از عدم حضور ایران در این فروشگاهها را بگذارید به حساب بی لیاقتی مدیران ایران و پول نفت.
برای اطلاعات بیشتر از وال مارت به ویکی پدیا مراجعه کنید.

۲ نظر:

مریم اینا گفت...

ایکیا سوئدی نیست؟

http://en.wikipedia.org/wiki/IKEA

چه جالب تاحالا فکر می کرد فقط سوئدیه، اما همین الان که ویکی کردم دیدم سوئدی هلندیه .

غریب آشنا گفت...

حق با شماست. فکر می کردم چون فنلاندی ها زیاد چوب می فروشند ای ک آ هم فنلاندیه.