۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۸, جمعه

ارگانیک

صنعت مواد غذایی ارگانیک که در اروپا بیشتر به اسم بیو Bio معروف است به سرعت در حال رشد است. تولید این محصولات از استانداردهای خیلی سختی تبعیت می کند. در تولید این مواد غذایی از مصرف سموم و آفت کشها و کودهای شیمیایی خودداری می شود. البته از کودهای ارگانیک (حیوانی) و برخی آفت کشها آن هم در موارد خاص استفاده می شود. مقررات تولید این محصولات کاملا سخت گیرانه هستند.یکی از کانالهای تلویزیونی کشاورزی را نشان می داد که چون در مزرعه مجاور از کود شیمیایی استفاده شده بود و جهت باد به سمت مزرعه او بوده است اجازه پیدا نکرده است تا از آرم مخصوص ارگانیک برای محصولاتش استفاده کند. در مورد دام و طیور، عدم استفاده از مواد هورمونی و آنتی بیوتیک از شرایط لازم است. در بعضی موارد شرط دیگری که وجود دارد آزاد بودن حیوان در فضای باز و چرای آزاد است که اصطلاحا انسان پسند(human friendly) گفته می شود.حیوانات نباید در فضایی محدود فقط برای خوردن نگهداری شوند. آنها باید بتوانند آزادانه در مزارع گشت بزنند ، هوا خوری کنند و از آفتاب استفاده کنند.معمولا در خوراک دام وطیور از گوشت به خصوص گوشت خوک که ارزانتر است استفاده می شود. در صنعت گوشت ارگانیک این کار ممنوع است. علاوه بر این شرکتهای توزیع کننده گوشت ارگانیک گاهی این فرصت را برای شما فراهم می کنند که بتوانید مزرعه ای را که دام در آن پرورش یافته است شناسایی کنید.
من به این نوع گوشتهای ارگانیک می گویم طیب هرچند که ذبح اسلامی نباشند. با این تعریف تمام گوشتهای وارداتی به ایران و شاید خیلی از گوشتهای تولید شده در ایران حرام هستند هرچند که ذبح اسلامی باشند.
فروش محصولات ارگانیک در آمریکا در سال 2008 به 8 میلیارد دلار رسیده است و سالانه 15 تا 20 درصد رشد دارد. اکنون حدود 2 درصد مواد غذایی در جهان به شکل ارگانیک تولید می شود. قیمت غذاهای ارگانیک بالاست و هرکسی از عهده آنها بر نمی آید. یک گالن شیر ارگانیک (3.785 لیتر) حدود 5.9 دلار است. شیر غیر ارگانیک 3.5 دلار در هر گالن است. یک مرغ ارگانیک حدود 17 دلار است و مرغ غیر ارگانیک هم حدود 4 دلار.
همه اینها در حالی است که در ایران و شاید همه کشورهای اسلامی هیچ توجهی به شرایط لازم برای گوشت ارگانیک نمی شود. اگر ما مسلمان بودیم حالا باید ما در این صنعت پیشرو بودیم. در عوض همه همت آقایان این است که به کشتارگاههای داخل و خارج کشور آخوند اعزام کنند تا به هنگام ذبح حیوان بسم الله گفته شود. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

۴ نظر:

مسعود گفت...

سلام، سپاس از نوشته بسیار آموزنده شما.
ای کاش به منابع علمی (یا خبری) مورد استفاده، اشاره میکردید.

غریب آشنا گفت...

سلام. از اینکه نظر دادید ممنونم. راستش تنبلی کردم. ولی بخشی از این منابع تو ویکی پدیا هست.

Reza گفت...

Soal: Baraye chand darsade jamiyat donya mishe ba in standardha ghaza tolid kard?

غریب آشنا گفت...

به نظرم ظرفیتهای طبیعی زمین برای تولید غذای طیب بیشتر از آن چیزی است که محاسبات فعلی نشان می دهد. دارم حدس می زنم و حدسم مستند به تحقیق درست و حسابی نیست. ولی جواب درست سوال شما این هست که باید جمعیت آدمها را در حد امکان تولید چنین غذاهایی کنترل کرد.