۱۳۸۷ بهمن ۶, یکشنبه

چگالی زمان

این کمیت را من امشب تعریف کردم ولی مفهوم آن خیلی قدیمی تر از این حرفهاست. دو بازه زمانی مختلف در تاریخ چگالیهای یکسان دارند اگر بتوان تعداد مشخصی کار با کیفیت یکسان را در آن دوره ها به پایان رساند. مثلا اگر در زمان رضا شاه ساخت یک کیلومتر جاده آسفالته بنا به فرض یک ماه طول می کشید و الآن به خاطر فراوانی نیروی کار فنی و ورزیده و ماشین آلات مختلف یک هفته طول می کشد می توان گفت چگالی زمان یا ارزش زمان به ازای یک دوره ثابت زمانی افزایش داشته است به این معنی که هر لحظه در دوره معاصر 4 برابر دوره رضا شاه ارزش دارد چون می توان 4 برابر کار انجام داد. به نظر می رسد از اول تاریخ تا حدود 200 سال پیش این چگالی چندان تغییر نکرد ولی از آن به بعد به سرعت زیاد شده است و هرروز هم بیشتر می شود. با این تعریف 30 سال گذشته معادل چند سال دوره پهلوی، چند سال دوره مغول و چند سال دوره هخامنشیان بوده است؟ خودتان قضاوت کنید.

۲ نظر:

Amir گفت...

اما كارهاي بزرگ همه در زمانهايي انجام شده كه بنا بر تعريف شما چگالي زمان كم بوده است! بنابراين شايد مجور باشيد كه تعريف خودتان را با وارد كردن كيفيت كار بهبود دهيد.

غریب آشنا گفت...

همین موضوع نشان می دهد که تا چه حد دچار خسران شده ایم.در این 30 سال باید دست کم 3 برابر دوره پهلوی کار انجام می شده است. کافی است مقایسه کنید که پهلوی ها چه جامعه ای تحویل گرفتند(سریال هزار دستان) و چه جامعه ای تحویل دادند و جمهوری اسلامی چه تحویل گرفت و چه تحویل داده است. در تعریف، اشاره کرده ام که کار با همان کیفیت باشد.