۱۳۸۷ آذر ۲۲, جمعه

پذیرش

رفاقت با مسوولین پذیرش دانشکده باعث شده تا با فرهنگ پذیرش گرفتن ملل مختلف آشنا شوم. چینی ها مرتب و منظم هستند. مدارکشان کامل است و همه آنها را به موقع می فرستند. هندیها در نوشتن متنهای انگلیسی استادند و حرفه ای عمل می کنند. از دانشگاههای کوچک و متوسط شروع می کنند و وقتی از گرفتن پذیرش مطمئن شدند با نشان دادن موفقیتشان به سراغ دانشگاههای بهتر می روند. خود آمریکاییها از همه مؤدب تر هستند و حتی پس از دریافت جواب رد هم تشکر می کنند. خیلی از آفریقاییها حاضر به پرداخت رشوه هستند. مثلا قول می دهند شما را به عنوان استاد راهنما انتخاب می کنم (کار پژوهش با دانشجو پیش می رود). یکی از آنها که گویا کاره ای بوده است گفته بود اگر به من پذیرش بدهید 10 نفر از بورسیه های دولتی را به دانشگاه شما می فرستم (یعنی درآمد برای دانشگاه). ایرانیها از همه ...تر هستند. از همان ای میل دوم شما را با Hi و حتی Hey خطاب می کنند. همه فنون هندیها را بلدند. فقط وقتی حاضر به پرداخت هزینه بررسی مدارک (application fee) هستند که از گرفتن پذیرش مطمئن شده باشند. دانشگاه خود را بهترین و خود را از نوابغ معرفی می کنند و برای علم آمریکا متاسف می شوند اگر پذیرفته نشوند!جالب اینکه حتی شرط می کنند فقط با فلان استاد کار می کنم. یکی از ایرانیها با اینکه دانشجوی دانشکده X بوده و TA دریافت می کرده است فقط یک ترم دروس همان دانشکده را گرفته است و بقیه درسهایش در جهت آمادگی برای رفتن به رشته پزشکی بوده است. حالا اگر دانشگاه او را به Homeland Security معرفی می کرد( که البته دلشان نیامد) حالا باید در ایران با صدا و سیما راجع به ظلم آمریکاییها مصاحبه می کرد. عربها و ترکها برای آمریکاییها خیلی معقولتر از ایرانیها جلوه می کنند. اروپاییها هم فقط برای پسادکترا به آمریکا می آیند.

۱ نظر:

Comet گفت...

من از بقیه ملت دنیا خبر ندارم ولی درباره ایرانیها حرفات کاملا دقیق بود.
منم دیروز داشتم مدارک یه بنده خدارو که از یه دانشگاه نه چندان خوب اپلای کرده بود، وضع عمومیش هم متوسط بود و حتی چندتا درس افتاده هم داشت ولی در کمال شجاعت خودشو نخبه و داشگاهشو بهترین دانشگاه ایران معرفی کرده بود. دلیلش هم برای نخبه بودنش این بود که از بچگی معلما و پدر و مادر و فامیل بهش می گفتن تو خیلی نابغه هستی!!
آخرشم گفته بود که چون درآمد مردم ایرای خیلی خیلی پایین هست نمی تونه هزینه اپلیکیشن رو بده!!
در اون مورد هم که گفتی در صورت پذیرفته نشدن برای خود دانشگاه متاسف می شن، توی رفقای خودم نمونش رو دیدم. طرف از پرینستون ریجکت شده بود، می گفت:" من برای خودشون متاسفم چون می دونم که بهتر از من توی دنیا پیدا نمی کنن".
خلاصه خیلی باحال بود. باید حواسمون رو جمع کنم که خودمون این کارارو نکنیم!!!