۱۳۸۷ شهریور ۳۱, یکشنبه

گوشت حلال

یکی از دردسرهای زندگی در اروپا و امریکا برای مسلمانان تهیه گوشت حلال است. در اروپا تعداد مسلمانان زیاد است (47 میلیون) و تقریبا همه جا می توان با کمی زحمت فروشگاههای مسلمانان را پیدا کرد. البته در آلمان شاهد بودم که فروشگاههای زنجیره ای ALDI هم گوشت حلال عرضه می کنند. در آمریکا تعداد مسلمانان خیلی کمتر است( 6 میلیون) و به جز در شهرهای بزرگ یافتن فروشگاههای مسلمانان کار سختی است. مشکل به همینجا ختم نمی شود. اینکه دام به شکل اسلامی کشتار شود ( البته بعضی از علمای سنی فتوا داده اند که بیهوش کردن قبل از ذبح که در تمام دنیا معمول است اشکالی ندارد) کافی نیست. در دامپروریها حیوانات آزاد نیستند که حرکت کنند( بنابراین آزار می بینند) و مرتبا به آنها هورمون تزریق می شود. از طرفی در خوراک آنها پودر استخوان و گوشت حیوانات دیگر از جمله خوک وجود دارد بنابراین گیاهخوار هم نیستند و مجموعا شرط طیب و طاهربودن را برآورده نمی کنند هرچند ممکن است به شیوه ای اسلامی ذبح شوند. این مساله مرا از هنگام ورود به آمریکا آزار می داد (در اروپا به آن فکر نکرده بودم!) و تقریبا تصمیم گرفته ام که تنها از گوشتهای Organic (بدون هورمون و از دام آزاد در مزرعه و گیاهخوار) استفاده کنم یعنی ذبح بودن را فدای ارگانیک بودن کنم ولی هنوز راجع به کیفیت سربریدن و خروج خون سوالاتی در ذهنم وجود دارد که باید جواب آنها را پیدا کنم.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

salaam payam,baba chera in post ro avaz mikoni har rooz, age gozashti in leghme gooshte halal az galomoon berepaain,to in mahe ramezooni.