۱۳۸۷ اسفند ۲۵, یکشنبه

ایرانستان

داشتم به این فکر می کردم که ایران هنوز خیلی بزرگ است و خیلی ها برای تجزیه اش برنامه دارند. اگر فردا به هر دلیل منتظره و غیر منتظره ای ایران به ایرانستان ( یا مثلا ایران فدرال)تبدیل شود چه پیامدهای اقتصادی برای استانهای مختلف خواهد داشت. کاری که انجام می دهم کاملا تخمینی است .فرض می کنم که مرز استانها تغییر نکند و بین طایفه های مختلف یک استان جنگ در نگیرد. در این صورت انتظار می رود که:
1- برای استانهای شمالی گیلان، مازندران و گلستان احتمالا در درازمدت بهتر خواهد شد. آنها پی خواهند برد که بهترین سرمایه شان آب و خاک و جاذبه های طبیعی است و دیگر زمینهای خود را به ثمن بخس به دیگران نخواهند فروخت. آنها می توانند برای ورود غیر بومی ها به استان عوارض وضع کنند و اقدام به جذب سرمایه گذاری برای گردشگری کنند. آنگاه گردشگران استانهای دیگر ایران و کشورهای منطقه به جای استفاده از چادر و خوابیدن در خیابان باید به هتل بروند و پول خرج کنند و پای آدمهای بی پولی که به هزینه مردم شمال تفریح می کنند از آنجا قطع می شود. فقط اگر بخش کشاورزی (شامل دامپروری و باغبانی) جدی گرفته شود آنها می توانند مثلا از دانمارک(که یک سوم لبنیات اروپا را تامین می کند) جلوتر باشند.
2-احتمالا وضع استانهای نفت خیز خیلی بهتر خواهد شد. خوزستان،ایلام،کرمانشاه،کهگیلویه و بویر احمد(و شاید چهار محال و بختیاری)،بوشهر و هرمزگان نفت و گاز دارند. استانهای چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد علاوه بر جاذبه های گردشگری می توانند فروشنده آب هم باشند. خوزستان، بوشهر و هرمزگان هم می توانند حق ترانزیت کالاهای وارد شده از طریق دریا دریافت کنند.
3- مردم کرمان می توانند همچنان از پسته، خرما،فرش و احتمالا زیره به اضافه منابع معدنی شامل مس،آهن و ذغال سنگ ارتزاق کنند. کمی وضعشان بدتر می شود ولی بیچاره نمی شوند.
4-خراسان رضوی سالی 15 تا 20 میلیون زائر دارد که به تنهایی کافی است. گاز سرخس هم را اضافه کنید. وضع اقتصادی شان تغییر زیادی نخواهد کرد. استانهای خراسان شمالی و خراسان جنوبی فقیرتر خواهند شد. خراسان جنوبی احتمالا خالی از سکنه می شود.
5-سیستان و بلوچستان فقیرتر و احتمالا طالبانی خواهد شد. البته الآن هم چیزی از نفت به آنها نرسیده است.
6- مردم اصفهان و یزد و فارس، همدان،زنجان،استان مرکزی، تهران، قم، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل،سمنان و قزوین برای حفظ استانداردهای فعلی زندگی شان باید خیلی بیشتر از اینها کار کنند. نظم فعلی کاملا به هم خواهد خورد و چیزی شبیه ماجرای کشورهای بلوک شرق برای این استانها تکرار خواهد شد.
7- مردم کردستان می توانند آب بفروشند و البته باید کشاورزی،دامپروری،باغبانی و ...را گسترش دهند. تا مدتها فقیرتر خواهند شد. وضع لرستان هم شبیه کردستان است.

به طور کلی استانهای خوزستان، ایلام و بوشهر بزرگترین برنده های این ماجرا خواهند بود. بعضی استانها توان این را دارند که در میان مدت و یا بلند مدت سرپای خود بایستند ولی نگاهی به استعدادهای طبیعی مناطق نشان می دهد که بسیاری از استانها وضع بسیار بدتری خواهند داشت.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

پس آذریایجان چی؟

غریب آشنا گفت...

گفتم که داستان بلوک شرق برایشان تکرار می شود.