۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

چرا؟

تا جایی که می دانم سید به کسی گفته می شود که نسبش به حضرت محمد(ص) می رسد. ازبین فرزندان ایشان هم فقط حضرت فاطمه(ع) بچه دار شده است. بنابراین کسی که فرزند حضرت علی (ع) باشد (مانند محمد حنفیه) ولی فرزند حضرت فاطمه نباشد سید به حساب نمی آید. به این ترتیب همه سیدها به واسطه اینکه از فرزندان حضرت فاطمه هستند (و نه حضرت علی) سید به حساب می آیند. حالا چرا کسی که مادرش سید است سید حساب نمی شود؟
تعداد سیدها هم کاملا مشکوک است. اگر همه اینها که ادعا می کنند سید هستند راست بگویند کم و بیش همین تعداد هم باید فرزندان ابوبکر و عمر و عثمان و معاویه و یزید و .... باشند!(مگر DNA آنها فرق داشته باشد). با این حساب جایی برای ادعای ایرانی بودن نمی ماند. البته اگر همه فرزندان عربهایی را که در حرمشان زن ایرانی هم داشتند سید حساب کنیم شاید موضوع تا حدی قابل قبول به نظر بیاید.
در مورد توزیع جغرافیایی سیدها اطلاعاتی در دست نیست ولی انگار قریب به اتفاق آنها ایران را برای زندگی انتخاب کرده اند. با دوستان عرب که صحبت کردم از تعداد سیدها در ایران تعجب کرده بودند. با اوضاعی که در ایران هست باید در عربستان و عراق نصف مردم سید باشند.
افسانه های دیگری هم راجع به زنان سیده وجود دارد که همه جا نقل می شود و هیچ سندی هم وجود ندارد.
داشتم فکر می کردم که اگر همه باورهای مذهبی ما از همین قماش باشد ما خانه مان را روی آب ساخته ایم.

هیچ نظری موجود نیست: