۱۳۸۷ بهمن ۱۳, یکشنبه

هیجان انگیزترین

به نظر من جمهوری اسلامی در حفظ حکومت یکی از کارآمدترین حکومتها در طول تاریخ ایران و بلکه جهان است. هم مبانی نظری مستخرج از دین برای آن فراهم آورده است (به خصوص احکام ثانویه آیت الله خمینی) و هم مسلح به درآمدی خارج از ظرفیت واقعی کسب درآمد برای کشوری مثل ایران است (پول نفت).علاوه بر این بر خلاف ظاهر ناهوشمندی که دارد هر وقت پای حفظ حکومت در میان باشد کاملا هوشمند عمل می کند. مبانی نظری گفته شده باعث می شود تا بتواند با اعتماد به نفس با مخالفانش بیرحمانه رفتار نماید. درآمد نفتی حکومت را بالاتر از مردم قرار می دهد (مردم منتظر دولت) و یکی از دلایل هوشمندی حکومت هم آشنایی کافی حکومتیان با رگ خواب مردم از طریق دانستن تاریخ و دانستن حد شعور مذهبی مردم است. این دو با هم مانند کیسه ای هستند که حکومت می تواند از آن هرچه بخواهد دربیاورد. می شود به ازای هر واقعه و حادثه و بنا به نیاز حکومت یک معادل تاریخی و دینی پیدا کرد طوری که ادامه شرایط جاری به کمک آن توجیه پذیر باشد( همان جمع دین و قدرت و ثروت).
البته سنتهای الهی و قوانین اجتماعی هم کار خود را می کنند. هر وقت مردم عوض شوند البته حکومت هم مجبور به دنباله روی است. حالا فکر کنید یک حکومت چگونه می تواند مردم را تابع خود کند تا مجبور نشود که دنبال مردم بدود:تربیت مردم با همه امکانات در جهت ساختن شهروندان ایده آل حکومت.
ایران الآن آزمایشگاه بزرگی است. از دل یکی از پیشروترین کشورهای منطقه در دنباله روی از غرب، یکی از سنتی ترین حکومتها شکل گرفت و در حال حاضر در یکی از دینی ترین حکومتها بیشترین گریز مردم از دین دیده می شود.مثلا در هیچ کشور اسلامی در جهان پدیده بدحجابی وجود ندارد جز ایران. بالاخره یا زنها حجاب دارند و یا کشف حجاب کرده اند.
چیزی که موضوع ایران را به لحاظ سیاسی هیجان انگیز می کند آن است که در میان ملغمه ای از یک حکومت هوشیار برای حفظ قدرت با کارآمدی بالا، مردمی که تحرکشان به واسطه فناوریهای نوین افزایش پیدا کرده است و دشمنانی که دنبال منافعشان هستند هیچکدام اصول و قوانین بازی (همان سنتهای الهی و قوانین تحولات اجتماعی) را کاملا نمی دانند و هر سه به شدت مراقب یکدیگر هستند و کسی قادر به کنترل کامل عرصه نیست. هرلحظه امکان دارد هر حادثه ای در ایران اتفاق بیافتد.
عرصه سیاسی ایران هیجان انگیزترین عرصه سیاسی معاصر در جهان است و به همین دلیل مردم
هیجان دوست ایران سیاست زده ترین مردم جهان هستند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

خوشمان آمد