۱۳۸۹ تیر ۱۹, شنبه

كسب موفقيت

خواستم چیزی مشابه بنویسم دیدم که صادق هدایت حق مطلب رو ادا کرده است. در كتاب حاجي‌آقا نوشته صادق هدايت ، حاجي به كوچك‌ترين فرزندش درباره نحوه كسب موفقيت در ايران نصيحت مي‌كند:
توي دنيا دو طبقه مردم هستند؛ بچاپ و چاپيده؛ اگر نمي‌خواهي جزو چاپيده‌ها باشي، سعي كن كه ديگران را بچاپي! سواد زيادي لازم نيست، آدم را ديوانه مي‌كنه و از زندگي عقب مي‌اندازه! فقط سر درس حساب و سياق دقت بكن! چهار عمل اصلي را كه ياد گرفتي، كافي است، تا بتواني حساب پول را نگه‌داري و كلاه سرت نره، فهميدي؟ حساب مهمه! بايد كاسبي ياد بگيري، با مردم طرف بشي، از من مي‌شنوي برو بند كفش تو سيني بگذار و بفروش، خيلي بهتره تا بري كتاب جامع عباسي را ياد بگيري! سعي كن پررو باشي، نگذار فراموش بشي، تا مي‌تواني عرض اندام بكن، حق خودت را بگير! از فحش و تحقير و رده نترس! حرف توي هوا پخش مي‌شه، هر وقت از اين در بيرونت انداختند، از در ديگر با لبخند وارد بشو، فهميدي؟ پررو، وقيح و بي‌سواد؛ چون گاهي هم بايد تظاهر به حماقت كرد، تا كار بهتر درست بشه!... نان را به نرخ روز بايد خورد! سعي كن با مقامات عاليه مربوط بشي، با هركس و هر عقيده‌اي موافق باشي، تا بهتر قاپشان را بدزدي!.... كتاب و درس و اينها دو پول نمي‌ارزه! خيال كن تو سر گردنه داري زندگي مي‌كني! اگر غفلت كردي تو را مي‌چاپند. فقط چند تا اصطلاح خارجي، چند كلمه قلنبه ياد بگير، همين بسه!!!!ا

۴ نظر:

احسان ابراهیمیان گفت...

سلام
بر خلاف گذشته این بار زیاد با شما موافق نیستم. تصدیق می کنم که در ایران خیلی ها با این راه به موفقیت رسیده اند ولی به قول قدیمی ها: "بار کج به مقصد نمی رسه!"
راه کج، خطرات خاص خودش رو داره ولی راه درست ( حتی اگه به مقصد نرسه که در ایران هم اغلب نمیرسه) کم خطر تره
و کمتر باعث عذاب وجدان (البته اگه وجدانی وجود داشته باشه!) میشه. البته من باید این نکته رو هم بگم که افراد زیادی رو میشناسم که در ایران به موفقیت رسیدند و از این کارها هم نکردند.
در هر حال شاد باشید
تا بعد

غریب آشنا گفت...

سلام
ممنونم که نظر دادید.
منظور من هم این نبود که در ایران بار همه کج شده است. سنت الهی این است که اگر اکثریت جماعتی فاسد شوند خداوند آنها را نابود می کند. و چون هنوز هستیم ‍پس یعنی هنوز کاملا فاسد نشده ایم. این نوشته بیان درد بود و طبیعی است که جامعیت ندارد.
با تشکر

Amir گفت...

از خود نوشته جالب تر، نظر احسان و جواب غريب آشنا بود.
زيبا بودند و به من روحيه دادند.
اما يك نكته در باب نوشته اصلي:
نمي دانم چرا هميشه در ذهنم بوده كه نوشته هاي اين چنيني بخصوص اگر نويسنده صادق هدايت باشد، نوشته هاي با تاثير مثبت نيست. مردمان كشور ما با اين نوشته ها متوجه كژي و پستي نمي شوند، دست بر زانو مي زنند و نهايتا مي گويند كه فلاني اين گونه بود اما مردك به همه چيز هم رسيد. در ته قلب خودشان هم احساس حسرت مي كنند.
نمي دانم كجاي كار اشتباه است، شايد آن تاكيد ظريف هدايت روي "حاجي" كم تاثير نباشد. نمي دانم ...

غریب آشنا گفت...

سلام بر امیر
اول از همه باید خودمون رو بشناسیم و باید از صادق هدایت ممنون باشیم که جنبه های تاریک و کثیف این ملت رو نشونمون داده. به نظرم یه جورایی ملت ایران متوهمند و خود بزرگ بین و بازتاب جنبه های مثبتشون متاسفانه در بیشتر موارد باعث افزایش توهم میشه.
راستش خودم اخیرا به نظریه های نژادی تاریخ علاقمند شدم. بر خلاف ظاهر نژاد پرستانه ای که داره خیلی عمیقه.یه جورایی میشه ربطش داد به تخمه شاهی و فره ایزدی که بعدش شد تخمه ابراهیمی و داستان بلس شدن فرزندان ابراهیم.
با تشکر