۱۳۹۰ مرداد ۹, یکشنبه

این ژاپنی ها

تصویری که بیشتر به خاطر فیلمهای سینمایی از ژاپنی ها دارم تصویر جنگهای سامورایی هاست. جنگهای مملو از خونریزی و خالی از حماسه ، خشونت بی حد و افراط در قدرت پرستی. حالا این ژاپنی ها بدون آنکه غرور و فخر فروشی بلوندها و چشم آبی ها را داشته باشند تمدنشان را به رخ عالم می کشند. نمی دانم این هم از فروتنی ژاپنی هاست یا آن را باید به حساب تئوری توطئه گذاشت. علیرغم فقر منابع و کوچکی سرزمین و بدون داشتن پیامبر و امام و کتاب آسمانی و حتی حکما و فیلسوفانی مانند افلاطون و ارسطو و بدون ادعاهایی مثل کوروش بزرگ و تخت جمشید و ....و در دوره ای حدودا صد تا صدو پنجاه ساله کشورشان را از فقر و جهل نجات دادند. حالا مردمی هستند مودب و منظم، سخت کوش و تولید کننده. در دانشهای بنیادی مثل فیزیک و مواد صاحب نظر و دست اولند و در فناوری های پیشرفته کم نظیر. در موزه لوور با کمال تعجب شاهد بودم که حدود 20 در صد بازدید کنندگان ژاپنی بودند. شاهد بودم که دانش آموزان دبیرستانی ژاپنی به طور گروهی و از طرف مدرسه به بازدید لوور آمده بودند. اینکه این بازدیدها برای مدارس ژاپن چطور تامین مالی می شود واقعا برایم معماست. به هر حال بازدید کنندگان ژاپنی کاملا پولدار به نظر می رسیدند. هرچند جنس پیشرفت کره ای ها و چینی ها از اساس متفاوت از ژاپنی ها بوده است ولی ژاپنی ها تا حد زیادی الگو سازی کرده اند. داستانهای زیادی از ژاپنی ها شنیده بودم و حوادث اخیر مربوط به نیروگاه اتمی هم باعث شد که بیشتر از آنها بدانم. در این عکس رييس و مديران شركت "نيروی برق توكيو " از روستاييان آسيب ديده از تشعشعات راديو اكتيو نيروگاه اتمي فوكوشيما عذرخواهي می کنند. از ژاپنی ها باید چیزهای زیادی بیاموزیم.


۱۳۹۰ تیر ۲۵, شنبه

وصف العیش نصف العیش


عربها می گویند وصف العیش نصف العیش. حالا که مردم ایران جامشان از آن می که می باید تهی است بد نیست وصفی از یک عیش ممکن و دوست داشتنی که قرار است داشته باشیم به دستتان بدهم. فکر می کنم بالون سواری خیلی به یاد ماندنی باشد. اینجا بسته به کیفیت و البته شهری که اقامت دارید قیمت هر ساعت بالن سواری بین 200 تا 250 دلار است. قبل از آن یک جلسه کوتاه آمادگی برگزار می کنند و بعد شما را سوار می کنند و بالای شهر می چرخانند. اگر خودتان بخواهید خلبان بالون شوید باید دوره ای بگذرانید که دست کم نیاز به 10 ساعت پرواز دارد. اگر بخواهید اجازه داشته باشید افراد دیگر را هم به هر منظوری سوار کنید باید در دوره آمادگی دست کم 35 ساعت پرواز کرده باشید و دوره های زمینی را هم بگذرانید. در مورد اول گواهینامه خلبانی شخصی و در مورد دوم گواهینامه خلبانی تجاری دریافت می کنید. این دوره ها بین 1200 تا 3500 دلار خرج دارند که به نظر خیلی مناسب می رسند. قیمت یک بالون نو در حد یک خودوری شخصی لوکس و چیزی بین 50 تا 100 هزار دلار است. البته آموزشگاههای مربوطه بالون را برای شما فراهم می کنند. برای مقایسه بد نیست بدانید که ارزانترین دوره ای که برای دریافت گواهینامه خلبانی شخصی برای هواپیماهای شخصی پیدا کردم 20 هزار دلار قیمت داشت. ضمنا از یکی از استادهای ما که گاهی از پردیس دانشگاه در شهر دیگر به پردیس ما می آید و با هواپیمای شخصی خودش پرواز می کند پرسیدم که این کار چقدر هزینه دارد و او گفت که هر بار فقط بابت خدمات فرودگاهی و ناوبری و پارک هواپیما 800 دلار می پردازد ( از مزرعه خودش پرواز می کند).به نظرم خیلی از ایرانیها سرمایه و تخصص کافی برای راه اندازی چنین امکاناتی در ایران دارند و می شد هم برای مردم ایران و هم برای گردشگران خارجی چنین امکاناتی فراهم آورد و اصلا ایران را با توجه به آب و هوای نسبتا پایداری که دارد به مرکزی منطقه ای برای این جور پروازها تبدیل کرد ولی تقریبا مطمئنم که این کار نیاز به تلاشی فوق طاقت بشری و البته پرداخت باجهای لازم به جاهایی دارد که باعث می شود خیلی ها علیرغم عشق و علاقه شان به ایران قید این سرمایه گذاری ها را بزنند.

راستی هر ساله جشن بالون سواری در آلبو کرک در ایالت نیو مکزیکو برگزار می شود.

۱۳۹۰ تیر ۱۰, جمعه

سقوط آزاد

می خواهم بلند بلند فکر کنم.فرض کنیم که نظریه توطئه درست باشد یعنی همه یا بیشتر وقایع مهمی که هر روز اتفاق می افتند از قبل در جایی مثل سیا یا موساد و یا محافل فراماسونری طراحی شده اند و مجریان طرح از سالها قبل دانسته و ندانسته به همین منظور آماده شده اند. باز فرض کنیم که آمریکا و غرب دشمن ایران و اسلام هستند و حکومت ایران اسلامی است و پرچم حق و عدالت بر دوش گرفته است و دارد با مثلا استکبار جهانی مبارزه می کند. نتیجه اینکه این دو دشمن تا یکدیگر را شکست ندهند دست بردار نیستند. بهترین ضربه چیست و زمان وارد آوردن آن کدام است؟

به نظر نمی رسد که هیچ آدم عاقلی احتمال پیروزی جمهوری اسلامی بر غرب را باور کند. فعلا در این باره بحث نمی کنم. از هر زاویه برتری غرب چشمگیر است. آنها فقط به یک توطئه تمیز و خوش طرح نیاز دارند که در زمان مناسب اجرا شود. البته ممکن است که چنین طرحی هم اکنون هم در حال اجرا باشد. بنده به اخبار و گزارشهای محافل توطئه گر غربی دسترسی ندارم ولی حدس می زنم اگر در همچنان بر پاشنه قبلی بچرخد آنگاه سقوط قیمت نفت به زیر 50 دلار در هر بشکه باعث سقوط آزاد جمهوری اسلامی شود. زمانش را هم از امروز تا یک سال دیگر در نظر بگیرید.

حالا سوال می کنم که آیا اصولا سقوط قیمت نفت می تواند باعث سقوط جمهوری نفتی اسلامی شود؟ اگر جواب مثبت است حد قیمت لازم برای سقوط چقدر است؟ آیا به لحاظ عقلی، حکومتی که دچار چنین سقوطی شود صلاحیت حاکمیت و پشتیبانی ملت را دارد؟